POZOR! Článek jsem napsal před více jak rokem, a tudíž už nemusí reflektovat můj nynější názor nebo může být zastaralý.
Tento článek je překladem druhé části originálního článku, jehož původním autorem je Christian Holst a který vyšel na SmashingMagazine.com. Tímto děkuji magazínu, že mi překlad umožnili.
Pokud by Vás napadlo, jak přeložit některá slova lépe, napište prosím do komentářů.
Michale Meininger se ptá:
„Co si myslíte o samostatném mobilním webu pomocí „browser sniffer“ technologie?“
Obecně platí, že čím složitější webové stránky jsou, tím je pravděpodobnější, že by měl být mobilní zážitek výrazně odlišnější od desktopové verze. Větší rozdíly mezi oběma verzemi je tedy silný argument pro to, mít samostatné mobilní webové stránky. Zachování obou koexistujících verzi stejných stránek sebou samozřejmě nese mnoho problémů, zejména pokud jde o údržbu (obsahu, kódu a designu).
Proto je lepším řešení v některých případech responzivní design, ale velmi závisí na velikosti a složitosti webových stránek, stejně jako na silných a slabých stránkách vaší organizace. Je to citlivý problém se spoustou šedých zón a s dobrými argumenty jak pro, tak proti samostatným mobilním stránkám.
Pojďme se podívat na konkrétní případ. Náš uživatelský průzkum ukazuje, že u mobilních elektronických obchodů zabíjí animace (slidery apod.) celou použitelnost stránek, kvůli nedostatečným hover stavů; proto je nikdy nepoužívejte pro vlastnosti stránek, události, navigaci atd. (Použijte jej pouze pro produkty.) Nicméně na plné (desktopové) verzi stránek mohou být na domovské stránce v pořádku, jestliže budou použity správně. A existuje mnoho dalších takových mobilně-specifických pokynů pro použitelnost.
Pokud toho můžete dosáhnout návrhem technikou „mobile-first“, pak responzivní desing může být skutečně skvělý – a to nejen z hlediska údržby, ale také z UX. Ale pouze škálováním existujících stránek na různá zařízení nebudou stačit ke skvělým mobilní zážitkům. Pokud máte velice složité stránky jako třeba e-shop a pokud není možné probrat se celou strukturou a obsahem existujících stránek, tak můžete být nucení k vytvoření samostatných mobilních stránek s cílem poskytnou slušný mobilní zážitek – i když udržovat obsah na dvou různých platformách paralelně by se mohlo ukázat jako drahé a chaotické. Takže, pokud máte jednoduchý blog, portfólio nebo malé firemní stránky, pak responzivní layout může být lepším řešením.
Nakonec, co je důležité, je to, že si vyberete řešení, které vám umožní vytvořit optimální mobilní zážitky právě z vašeho souboru omezení – vašich silných a slabých stránek organizace, složitosti webu a dostupných zdrojích pro udržování obsahu, kódu a designu.
Znáte někoho, komu by článek mohl pomoct? Zasdílejte mu ho :)